Ferie til Skotland

Ferie til Skotland – part 2

vi fortsætter hvor jeg slap.

Vi var kommet til orkney og kørte mod kirkwall, de små øerne var forbundet via deæmninger som føromtalt krigsfanger havde bygget efter 2. verdenskrig. Vi fortsatte mod oldtidsbyen Skara Brae og vejret var absolut ikke med os. Det blæste og småregnede, men vi skulle se det. Vi kommer der ud og og går ud til strandkant. For at se det, og blev mødt af en meget rar guide, som simpelthen stod ude ved ruinerne i al slags vejr for at fortælle om byen. Hun var virkelig sød og hun synes det var så skønt vi var dansker, fordi vi engang havde ejet orkney.. hun ville næsten ikke slippe os igen😂

img_5296 img_5299 img_5302

Vi kørte derefter Standing Stones of Brodgar, som er en stencirkel midt på en lille ø. Det var nok fordi vi rørte ved den forkerte sten, for der kom ihvertfald ingen Jamie fra Outlander, eller nogen som forsvandt 😂

derefter kørte vi ind til Kirkwall, som jeg egentlig synes er en stor by. Det var jeg overrasketover. Vi så den katedral der er og gik i lidt butikker og fik frokost. Vi svingede også forbi det andet destilleri på øen, Scapa, men det var ved at lukke😏Derefter kørt vi ud til Polrudden Guesthouse, hvor vi blev enig om at standarden var ret høj for et guesthouse at være. Om aftenen spiste vi fødselsdagsmiddag for svigermor på hotel Kirkwall, som var rigtig godt. Og til sidst fik jeg en killer cheesecake😍

Næste dag stod den på rundvisning på Highland Park ved Martin Markvadsen, som er senior brand ambassadør der. Det var rigtig godt og meget spændende, det var dog ikke så sjovt at skulle op på taget ved pagoderne (de 2 sjove skorstene), da vi skulle gå på metalgitter og det kunne min højdeskræk ikke lige klare. Det krævede al selvkontrol også da vi kom ned, for ikke at stortude, da det var rigtig ubehagelige. Nu er det sådan at jeg er stædig og konstant udfordre min højdeskræk, men det er ikke lykkes at slå den endnu.😏

Derefter kørte vi til Yesnaby Cliffs, med en fantastisk udsigt over Atlanterhavet og meget rå klippeformationer iblandt andet skifer.

img_5370 img_5385

Derefter var det tilbage til færgen, og over til fastlandet. Vi kørte mod Dalmore house og stoppede halvvejs for at spise på en pub, klassisk middelmådig pubmad.

Torsdag tog vi på tur i højlandet, hvor vi fik set mange smukke ting i naturen. Vi kørte vest på til Ullapol, hvor vi fik go mad på en fiskerestaurant og fortsatte ned til en kløft med en bro hen over. Det keg så af det var flot, men fik ikke set hvor langt ned der var, da jeg gik i panik på broen. Igen var detmin føromtalte højdeskræk som sparkede ind. Jeg har heller ingen billeder, men har lånt lidt af mi. Svigerinde. Som jeg skrev så tester jeg mig selv, og vurderede at de brædder der var på hængebroen godt kunne gå an, men opdagede lige inden jeg skulle ud på den, at broen svejdede😱😱😱😱